Moment geduld aub......

Ketting & tandwielen

De aandrijving van uw motor is net als andere onderdelen van uw motor onderhevig aan slijtage. De kettingset (de combinatie van de ketting en de tandwielen) dienen regelmatig gesmeerd te worden om onnodige slijtage te voorkomen. De levensduur van een ketting varieert tussen de 20.000 en 35.000 kilometer, afhankelijk van rijstijl en de mate van onderhoud.

Wanneer is mijn kettingset versleten?

Je kunt dit testen door met enige regelmaat de tandwielen te controleren. Wanneer er duidelijk zichtbare slijtpatronen op de tandwielen zitten is het tijd voor vervanging. Of wanneer de tanden van het tandwiel puntvormig worden (spits) is je kettingset aan vervanging toe. Je ketting kun je controleren door onderaan de ketting, in het midden, je ketting tegen de achterbrug aan te drukken. Met je andere hand trek je vervolgens de ketting midden achteraan van het tandwiel af. Wanneer dit gemakkelijk enkele millimeters lukt dan is je ketting waarschijnlijk aan vervanging toe.

    Stap1: Kies type onderhoud of reparatie

    Stap 2: Kies aanvullende opties

    Stap 3: Kies dag van afspraak

    • Beschikbaar
    • Beperkt beschikbaar
    • Niet beschikbaar

    Stap 4: Persoonlijk

    Contact

    Uw motorgegevens


    Het vervangen van de kettingset

    Wij raden aan om de ketting en tandwielen gelijktijdig te vervangen. Dus tandwielen en ketting in een keer. Wanneer je dit niet doet heb je kans dat je nieuwe onderdelen extra snel slijten. Je kunt je ketting en tandwielen bij Joppen Motoren laten vervangen of dit eventueel zelf doen. Instructies hiervoor zijn in werkplaatshandboeken of op het internet terug te vinden.

    Let er wel op dat je voor het zelf vervangen van de kettingset een stuk speciaal gereedschap nodig hebt, namelijk een kettingpons, hiermee verbreek je de schakels van de oude ketting en klink je de schakels van de nieuwe ketting aan elkaar.

    Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van de nieuwe ketting?

    Als je de nieuwe ketting besteld, zorg er voor dat het type ketting hetzelfde is. Globaal gezien zijn er drie type kettingen, O-Ring kettingen, X-ring kettingen en Y-ring kettingen. Het verschil tussen deze kettingen zit ‘m in het soort rubberen afdichting binnen in de schakels.

    Verreweg de meeste motoren gebruiken O-ring kettingen, deze zijn speciaal ontworpen om langer gesmeerd te blijven en zand en vuil buiten te houden. Dit is niet het geval bij de andere twee typen oudere kettingen. Om de ketting goed gesmeerd te houden gebruik je idealiter Bel-Ray Chain Lubricant.