Een van de leden van de plaatselijke M.T.C. d’n Blaospijp heeft een testverslag geschreven van onze demo Royal Enfield Interceptor 650. Het testverslag heeft al in het clubblad gestaan en is nu ook voor iedereen beschikbaar. Lees het volledige testverslag hieronder!

Royal Enfield Interceptor

Toen Hendrik Joppen in de TVT van Oktober een oproep had geplaatst om een demo-motor te lenen en een testverslag te schrijven, was ik meteen enthousiast. Maar, dacht ik, niet meteen overal voorop staan, andere ook een kans geven.

En ik maar vragen aan Hendrik of er zich al iemand had gemeld. Maar eind november was nog steeds iedereen ‘vergeten’ om de motor te bespreken, dus toen zag ik mijn kans schoon.

En op zondag 1 december heb ik mijn slag geslagen.

Het gaat dus om een Royal Enfield Interceptor. Een 648 cc parallel twin. Een roadster.

De mergellandroute

De motor op zaterdag opgehaald en eerst thuis nog wat geprepareerd, omdat de temperatuur op zondag niet heel ver boven de 0 graden uit zou komen. Dus een kabeltje op de accu aangesloten zodat ik mijn elektrisch verwarmde jas, handschoenen en sokken aan kon sluiten. Kouw leiden kan immers altijd nog!

De bestemming was de Mergellandroute, Zuid Limburg. Om 10.30 vertrokken en gevarieerd binnendoor en snelweg naar beneden, afslag Urmond, onderaan rechts en eerste links. Zo , nu zitten we op de route.

Omdat het een roadster is merk je op de snelweg wel als je 120 km/h rijdt. Je zit vol in de wind. Je hebt nu niet echt de behoefte om veel harder te gaan rijden. Wat dat betreft is dit een ideale motor als vanaf 1 maart de maximumsnelheid op de autosnelwegen wordt verlaagd naar 100 km/h.

Bij Geule gaan we naar de beneden en meteen dient zich de eerste haarspeldbocht zich al aan. Een linke linker omdat de weg beschut ligt en omdat de weg vol ligt met blaadjes. Maar de Interceptor laat zich er prima doorheen sturen. Na Bunde en Borgharen gaan we door Maastricht. Geen spannend terrein voor een motor, maar een noodzakelijk kwaad wat even overwonnen moet worden. Ook in het rustige verkeer van Maastricht laat de Interceptor zich prima leiden. Als we eenmaal voorbij Eijsden en Mariadorp zijn kan het feest beginnen. Hier begint het heuvelachtige Mergelland. Het valt op dat de motor een soepele vermogensafgifte heeft. Vanaf 2000 rpm laat het koppel zich gemakkelijk aanspreken. Ideaal als je onderaan een scherpe bocht het gas erop wil zetten. Maar als je dan flink moet klimmen is het wel verstandig om een keertje extra terug te schakelen zodat je om de 3000 rpm zit.

Na Mheer gaan we omlaag met de scherpe linker, en daarna de nog krappere rechterbocht. Hoog toerental en lage versnelling dus. De motor laat zich onverstoord door de bochten heen sturen en reageert goed op het deceleren. In Noorbeek gaan we weer via de krappere bochtjes omhoog tussen de huizen door. Het voordeel van het koppel is dat je behoorlijk schakellui kunt rijden. Ik laat hem dus in dezelfde versnelling staan en met laag toerental slinger ik weer omhoog.

Pauze en opwarmen

Omdat de temperatuur niet veel hoger komt dan 4 graden besluiten we om in Slenaken te genieten van een welverdiende bak Snert en een ongezond broodje gezond.

Na even lekker warm binnen gezeten te hebben beginnen de wangen te gloeien. Tijd om de koude weer op te zoeken.

Royal Enfield Interceptor 650

We vervolgen de glooiende route naar Epen. Via de vele slingerende wegen gaan we omhoog en omlaag. De Royal gedraagt zicht koninklijk. Over de Epenerbaan gaan we verder over het zuidelijkste gedeelte van de route en zo komen we in Vaals. En omdat we er dan toch zo dichtbij zijn, pakken we ook nog maar even de Vaalserberg mee tot aan het Drielandenpunt. Echt heel bijzonder is dit niet, maar in Vaals maken ze er een punt van. Via de korte haarspeldbochten leggen we de Interceptor wat verder op zijn zij. Bij korte bochten voelt hij lekker stabiel aan. Hij laat zich makkelijk de bochten door sturen met lage snelheid. Bovenaan nog even een foto als bewijsmateriaal gemaakt. Ook even gedeeld op de appgroep van onze motorclub. Maar erg veel indruk had dit niet gemaakt, want zelfs Henk had er nog niet eens op gereageerd, zelfs niet met een “?”.

Na Vaals gaan we weer terug naar Holset en pakken we de route weer op. Hier kunnen we genieten van vlotte bochten en mooie vergezichten. De Interceptor luistert goed naar de gasbediening, al merk je nu wel dat je bij vlottere bochten niet op een racer zit. Via Vijlen gaan we naar het plaatsje Partij. Ik vraag me af of ze hier ook politieke partijen hebben. Partij voor Partij of zo.

Maar goed, we steken de N 278 over en gaan in Wittem omhoog. Even de motor uit het stuur laten stinken. Ook leuk om te voelen dat hij dan ook goed uit de startblokken komt als we hem  verder in toeren laten klimmen. Even de bochtjes erbij en voordat we het weten zitten we alweer in Simpelveld. Hier  gaan we weer klimmen naar 200 meter hoogte. Het voelt allemaal lekker aan met de Enfield. Even later pakken we een korte rechts-links combinatie en dan meteen weer omhoog. Even strak sturen en het blok van onderuit laten werken. Hij laat zich gemakkelijk omhoog dirigeren zonder al te veel te hoeven schakelen.

We maken de route af maar maken nog 1 stop in Ulestraten. Hier konden we tevens nog even de live prestaties van Max Verstappen volgen. Erg leuk, maar uiteindelijk rijd hij toch met 2 wielen te veel. Tijd dus weer om ons weer warm in te pakken en richting het  stalen ros te gaan. Wel leuk was dat bijna alle aanwezigen zich buiten zaten te vergapen aan de Royal. Je zag enigszins een spoor van herkenning, maar toch ook weer een nieuwsgierige blik. Dus op de vraag of de motor aanzien heeft, JA. Tenminste, in Limburg wel. Alle kabels weer aansluiten en weer op naar het eindpunt. Om het vliegveld ligt ook nog een heerlijke rechter bocht met goed overzicht. Helaas zit er voortaan een bult dwars over de weg, waardoor de vering ook nog eens getest wordt. Je merkt wel dat de Interceptor strak staat afgeveerd. Maar toch geeft hij een goed gevoel in de bocht.

Stukje snelweg

Voorbij het vliegveld de A2 op richting het noorden. Hier ligt meteen een prachtige links-rechts bocht alwaar je heerlijk kan uit accelereren. Lekker in de toeren laten klimmen bereiken we makkelijk de snelheid.

Omdat de snelweg toch wel heel saai is, en het inmiddels ook al weer bijna 5 graden boven nul is, verlaten we voorbij Chemelot de A2 en gaan we nog een stuk binnendoor terug, tot aan Maasbracht. Onderweg passeren we vele leuke stuurwegen, onder andere richting Roosteren. Daar hebben de wegbeheerders echter besloten om in sommige leuke bochten drempels te plaatsen.

Even kijken hoe de Royal hierop reageert….

Maar ook hier blijft hij de bochten stabiel volgen.

Dus de andere drempelbochten ook maar wat enthousiast pakken.

Voorbij Roosteren gaan we naar Maasbracht.

En omdat de zon zich nu nog wat minder laat zien , besluiten we om de snelweg te pakken, terug naar het beloofde land. Of, zoals sommige op hun T-shirt verkondigen, De sgônste plâts.

Na 250 km hebben we de nieuwe demo op 370 km mogen zetten.

Conclusie

In die 250 km heb ik erg genoten van de souplesse van het blok en de gemakkelijke bestuurbaarheid van de motor. Wel had ik na een 1,5 uur rijden erg de behoefte om af te stappen. Maar je kan je natuurlijk ook afvragen of je niet eerder aan de koffie moet. Ook viel het mij op dat het schakelpedaal vrij ver naar beneden zit. Maar dit is op te lossen door de stangetjes wat te verstellen zodat het pedaal wat hoger komt. Qua verbruik scoorde hij ongeveer 1 op 20 km.

Ik kan deze motorfiets bestempelen als een allemansvriend welke je niet snel zal vervelen.

Hendrik, bedankt voor het aanbod en het woord is nu aan de volgende lezer die de Royal Enfied Continental GT, Royal Enfield Himalayan of Royal Enfield Bullet uit wil testen en het testverslag wil maken!

Anton

Note Hendrik: Graag gedaan Anton. Tot het volgende testverslag!

Anton is naast gewaardeerd M.T.C. club- en bestuurslid ook eigenaar van de motorrijschool “Rijschool Anton“. Neem met Anton contact op voor motorrijlessen, werkzaam in onze regio!

De Royal Enfield Interceptor is in verschillende kleuren op voorraad bij Joppen Motoren en zoals te lezen is een testrit mogelijk op onze demo motorfiets. Als Joppen Motoren zijn wij zo overtuigd van dit model dat wij een Interceptor vast hebben ingezet als uitleenmotorfiets!